loading...
Teendők hosszú repülőút esetén

Bármennyire is szeretünk utazni, azért egy hosszú út le tudja amortizálni elég jó a szervezetünket. Főleg, ha egy repülőút sok-sok órás, a végére már kezd kínszenvedéssé válni a fedélzeten. Mit tudunk tenni, hogy kevésbé legyünk fáradtak egy hosszú repülőút után? Adunk néhány hasznos tippet!

 

Természetesen képlékeny szó a hosszú, hiszen mindenkinek mást jelent ez. Valaki már egy 3 órás utat is sokall, míg másoknak nem okoz gondot ennél hosszabb út sem. Nekem az eddigi tapasztalataim alapján valahol 5 óra körül van az egyhuzamban repülőn töltött idő (repülési időre gondolok), efölött már kezdek én is nyűgösebb lenni. 😊

A teljes utazásra vonatkozóan 10-12 óra (persze ez is szubjektív) már kisebb előkészületet igényel, hogy ne hullafáradtan érkezzünk meg a célállomásra egy ilyen hosszú repülőút után!

 

Mi történik a szervezetünkkel fent a magasban?

A légnyomás kb. 25 %-kal kisebb a repülőgép belsejében, mint a tengerszint közelében (pl. Budapesthez képest). Emiatt a belélegzett levegő és a vér oxigéntartalma csökken, enyhe oxigénhiányos állapot alakul ki a szervezetben. Ez azonban nem okoz semmilyen problémát, de elősegíti a hamarabbi fáradtságérzetet.

 

Teendők hosszú repülőút esetén

Ülőhelyválasztás

Számításba kell venni az ülőhely gépen belüli és folyosó-ablak elrendezését.

A legfontosabb, hogy ne a mellékhelységek környékén válasszunk széket, mert a szag és az utasok folyamatos mászkálása, esetleges beszélgetése várakozás közben zavarhat minket az egész út során.

Tudom, hogy sokan szeretnek ablak mellett ülni, de ennek vannak hátrányai is. Ha szeretnénk wc-re menni vagy csak megmozgatni magunkat, a hármas ülések esetén két utason is „át kell jutnunk”. Főleg, ha alszanak, kellemetlennek érezhetjük, hogy felkeltjük őket. A folyosó melletti ülések esetén annyiszor állhatunk fel, ahányszor akarunk, ráadásul a lábunkat is egy kicsit kintebb tudjuk tenni (de ne gáncsoljuk el a gyalogosokat!). És gond nélkül hozzáférhetünk a fenti rekeszben elhelyezett kézipoggyászunkhoz is!

A középső ülésnél gond lehet, hogy mindkét oldalról ülnek utastársak, így két irányból is zavarhatják a nyugalmunkat.

A gépek üléseinek elrendezése persze különböző, így vannak más „jó-rossz” ülések is. Ezt a seatguru.com oldalon tudjuk ellenőrizni. Írjuk be a repülőgép típusát és láthatjuk az ülések vázlatrajzát. Pirossal vannak megjelölve azok, ahová lehetőleg ne üljünk (indoklás is van hozzá)!

Nem mindegy, hova ülünk

Nem mindegy, hova ülünk

 

Repülés előtt

Lehetőleg ne üres gyomorral menjünk át a biztonsági ellenőrzésen, mivel egy utazás mindig stresszesebb helyzet (még a rutinosabbaknak is), legyen energiánk a repülőút során!

Egy könnyebb étkezés bőséges folyadékkal (lehetőleg víz) a legjobb választás. Ráadásul nem a reptéren kell venni többszörös áron ételt vagy italt.

 

Poggyászba pakolás

Mindenképp vigyünk magunkkal ételt és italt! Főleg igaz ez a fapadosokra, ahol étel nincs az árban, vásárolni pedig elég drága mulatság. Nem kell sonkára gondolni, de legalább valami szendvicsféle legyen nálunk (hosszabb felszívódású étel előnyösebb).

Tegyünk el magunkkal egy üres műanyag flakont is, amit a biztonsági ellenőrzés után a mellékhelységben vagy egy ivóhelynél meg tudunk tölteni.

Ha átszállásnál a bőröndöt magunkhoz kell venni (ha nem rakják át a másik gépre), akkor érdemes egy kiadósabb ételt is betenni, hogy ne a reptéren kelljen méregdrágán megvenni. (Pl. Reykjavikban 2.000 Ft-ért volt a legolcsóbb szendvics.)

 

Öltözék

Nem divatkiállításra megyünk, ne a legszűkebb, legpuccosabb ruhában szálljunk fel. Bőven megteszi, ha egy melegítőszettben megyünk, a lényeg, hogy kényelmes legyen!

Viszont készüljünk arra, hogy a gépen sokszor elég hideg van, vigyünk pulóvert.

Hasznos, ha teszünk el váltózoknit is és levetve a cipőt átcseréljük vagy ráhúzzuk a rajtunk lévőre (ne szagolják a környékünkön ülők a rajtunk lévő zokni „szageredményét”).

 

Folyadékfogyasztás nagyon fontos!

Az utastérben rendkívül alacsony a páratartalom (10-20 %), ez pedig fokozza a szervezet folyadékvesztését. Emiatt a megszokottnál is több folyadékot kellene inni, lehetőleg vizet.

Viszont próbáljuk kerülni az alkohol fogyasztását, mivel vízhajtó hatása elősegíti a dehidratációt. Ugyanez igaz a sok kávéra (persze 1-2 kis adag fekete még nem a világvége).

 

Mozgás – ne csak üljünk végig!

Az órákig egy helyben ülés hosszú repülőút alatt nem a legjobb a lábaknak, mozgás nélkül még az egészségeseknél is lábdagadást okoz.

Ne szégyelljünk felállni időnként és kicsit gyalogolni, ahol pedig van hely és nem zavarunk senkit, egy kis gimnasztika is jól fog esni a szervezetnek. (Én is ezt szoktam tenni, a legutóbbi 10 órás utam során kétszer „tornáztam” egy kicsit.

 

Alvás – már aki tud…

Hát igen. Még ha hátra is tudod dönteni egy kicsit az ülést, akkor is próbálj meg aludni egy 1 négyzetméternél is kisebb helyen. Valaki persze így is tud egy jót szundizni, de valljuk be, a többség nem nagyon.

Mégis próbáljunk meg aludni, hogy kicsit pihentebbek legyünk. A hagyományos légitársaságoknál legtöbbször adnak párnát és takarót.

 

Hasznos holmik

Mivel a fejtámla sok esetben eléggé hátul van, a nyaknak nem a legkellemesebb. Ez a huzamosabb alvást megzavarhatja. Érdemes ezért nyakpárnát vinni. Lehet kapni felfújható formában is, amivel ráadásul még helyet is spórolunk a kézipoggyászban.

Szemkötőt nem minden légitársaság ad, így akit zavar az elalvásban a fény, szerezzen be egyet.

A fentebb említett alacsony páratartalom kiszárítja a bőrt, ezért az arra hajlamosaknak jó ötlet bőrhidratáló krémet is betenni a táskába.

Az alvás nélküli időre is érdemes készülni: könyv, mobiltelefon (zenehallgatás, játék, stb), usb-kábel. Ezek segítenek, hogy egy hosszú repülőút kicsit rövidebbnek tűnjön és menjen az idő.

 

Csatlakozz csoportunkhoz

Facebook csoportunk, ahol sok remek ajánlat vár!

Szeretnél több cikket olvasni? Nézz körül a blog oldalunkon: https://bit.ly/2Ttqdaw