Teide megmászása

Ősz elején merült fel a gondolat, hogy két túrázó-hölgybarátom társaságában legyen cél a Teide megmászása. Hamar össze is dobtam a tenerifei kirándulást és készülhettünk a nem kis magasságú hegycsúcs megmászásához.

Mit érdemes tudni a túráról?

A legnépszerűbb kiindulópont a kb. 2270 méter magas parkoló, ahonnan kb. 9 km-es túra vezet a csúcsra. Lefelé, aki nem akar gyalogolni, a 3550 méter magasan fekvő libegővel mehet le majdnem a parkolóig (kis aszfaltúton gyaloglás szükséges). Viszont bele kell kalkulálni, hogy erős szélben a libegő nem működik, így ebben az esetben marad a lefelé gyaloglás. A felvonótól vezető gyalogútra engedély szükséges (ingyenes), kivéve, ha a lentebb lévő menedékházban alszunk. Ebben az esetben nem kell engedély, de 9 óráig le kell érni a csúcsról a libegő állomásához.

Engedély a csúcsra

Az odaút

Január 15-én délután érkeztünk Puerto de la Cruzba, hogy ott egy remek kilátással rendelkező apartmanban egy éjszakát eltöltsünk. Már a reptérről az odavezető úton a háttérben magasodott a Teide csúcsa, ami a 3718 méteres magasságával nemcsak Tenerife, hanem Spanyolország legmagasabb hegycsúcsa.

Mi azt a megoldást választottuk, hogy felgyaloglunk a 3260 méter magasan fekvő Refugio Altavista menedékházig, ott töltjük az éjszakát és kora reggel indulunk meghódítani a csúcsot. Lefelé pedig libegővel vissza a parkolóig.

És jöhet a Teide megmászása – fel a menedékházig

Szóval január 16-án, szerdán délelőtt hárman (4-ik utastársunk addig maradt a városban) összepakoltunk és bérautóval elindultunk a fentebb említett parkolóhoz. Kemény hajtűkanyarok vezetnek fel, kb. 1 órás út szükséges a célig. Ott a következő nehéz feladat egy parkolóhely találása, egy kör után szerencsére meg is lett.

Odaút

Délután 2 órakor vágtunk neki, az első 4,5 km-es lájtosan felfelé vezető út van, kis kirándulás keretében is teljesíthető ez.

Ez még lájtos út

Egy ponton azonban megkezdődik a kövekkel kirakott szerpentines kanyargós út, itt végig kemény kaptatók vannak. A magaslati levegő (itt már 3000 méter magasan vagyunk!) éreztette a hatását, lassan haladva is erős szívverés vesz úrrá az emberen. Végül 3 órás út után, 5-kor értünk a menedékházba.

Mint a Kedvencek temetője filmben az ösvény :)

Mint a Kedvencek temetője filmben az ösvény 🙂

Az Altavistáról azt kell tudni, hogy 17 órakor nyit ki, de az alvószobát csak 19 órakor lehet elfoglalni. Addig az előtérben és a konyhában lehet eltölteni az időt. Jól felszerelt a konyha, vízforraló, sütő, edények, evőeszközök is vannak. Nem szükséges alvófelszerelés, vastag paplan és párna is van a szobákban. Reggel 7.30-ig el kell hagyni az épületet, de ha biztosan le akarunk érni a libegőhöz, nem árt 6 óráig elindulni. A szemetet pedig magunkkal kell vinni!

A menedékház konyhája

Mi egy hat fős szobába kerültünk és 9 óra után már aludtunk is, hogy minél korábban kelve a napfelkeltét a csúcson tudjuk megnézni.

Hajnali indulás a csúcsra

A csúcshódítás reggelén 5.15-kor keltünk, összepakoltunk, reggeliztünk és 6.10-kor sötétben indultunk a meredek úton fel. Az alvás éppen arra elegendő, hogy kicsit pihenjen az ember, de a kevésbé edzettek számára elég megterhelő ez az út. Főleg, amikor felnézve elég magasan láthatjuk a csúcsot.

Mást nem tudtunk tenni, csak mentünk felfelé és 8 órakor végre valahára felértünk a spanyol csúcsra, ahonnan a napfelkelte valóban gyönyörű!

Ez ám a napfelkelte!

Számolni kell azzal, hogy legtöbbször nagyon erős szél fúj, ezen a napon is iszonyú viharos volt az idő. Még szerencse, hogy van egy pár méteres sziklarész, ami mögött lehet élvezni, hogy sikeres volt a Teide megmászása!

Fent egy nagy kráter látható, ahonnan folyamatosan émelyítő szagú, kénes levegő áramlik ki. Tiszta időben láthatóak a környező szigetek, de aznap az óceán kis részét és végtelen felhőrengeteget láttuk csak.

Irány lefelé!

Már elég fáradtak voltunk, így jól eső érzés volt 9 előtt elérni a libegő felső állomását. Csakhogy a szél miatt nem működött! Így jöhetett a B terv, hogy legyaloglunk azon az úton, amin felmentünk. Nem örültünk, de hát ilyenkor nincs mit tenni!

Sajnos az idő 3000 méter alatt hideg és szeles volt, így nagyon fellélegeztünk, amikor visszaértünk a kocsihoz kb. 3 órás út alatt (a csúcstól).

A felhők felett mindig kék az ég :)

A felhők felett mindig kék az ég 🙂

Fedezd fel a sziget többi szép helyeit: Tenerife 6 kihagyhatatlan látnivalója

Összegzés

Nem szabad alábecsülni a Teidét. Hiába „csak” 1500 méter a szintemelkedés, de a magaslati levegő miatt jóval nagyobb teljesítmény szükséges, mint otthon egy túránál. Nem mindegy az évszak sem. Mi a leghidegebb időszakban jöttünk, így aki biztosra akar menni, az április-november között próbálja meg.

De aki fejébe veszi, hogy a Teide megmászása márpedig meglesz, az nagy élménnyel lesz gazdagabb!

Csatlakozz Facebook csoportunkhoz, hogy értesülj az ajánlatokról!