Hibák utazás során

Hibák utazás során – Biztos Ti is beleestetek már olyanba, hogy valamit vagy elfelejtettetek vagy éppen utólag másképp csináltatok volna utazáskor. Minden nem lehet tökéletes, de ha betartunk néhány alapdolgot, akkor nem kerülünk nagy bajba. Mi most összegyűjtöttünk párat, hogy elkerüljétek a kellemetlenségeket a következő utazásaitok során!

Milyen hibák lehetnek az utazás során?

Okmányok, vízumok hiánya

Az egyik legbosszantóbb és legneccesebb téma. Nem is kell részletezni, hogy bármelyikkel való probléma akár a teljes utazásunkat semmissé teheti!

Mielőtt egyáltalán nekiállunk a foglalásoknak, ellenőrizzük, hogy az adott országba kell-e vízum. Ne utána derüljön ki, hogy ha kell, akkor például nincs már időnk beszerezni az átfutási idő miatt.

Ugyanígy nézzük meg az útlevelünk lejárati dátumát. Sok ország előírja, hogy a hazautazáskor még további 6 hónapig érvényesnek kell lenni. Ne ilyen miatt legyen probléma a belépéskor! A sürgősségi eljárás keretében igényelt útlevél pedig kemény tízezreket vesz ki a zsebünkből!

Ezek a hibák utazás során a legamatőrebb dolgok, így ne kövessük el ezeket! Ha nem akarod otthon hagyni a legfontosabb dolgokat, van egy mobilapp is erre:

Mobilalkalmazások utazáshoz – Hasznos appok – Travelhunter

A mai világban már szinte kikerülhetetlenek a mobilalkalmazások utazáshoz. Rengeteg appot találunk a neten, de az egyik cél, hogy minél többet tudjon egy alkalmazás és egyszerűen kezelhető legyen! Most bemutatunk 10 hasznos appot, ami segít az utazásotokban! A tájékozódásban segít ez az app. Az alkalmazásban szereplő helyek tömegközlekedését egyszerűen meg tudjuk nézni.

Biztonsági kérdések

Mindenképpen az első helyen szerepeljen! Ne akarjuk nyugodt pihenésre utazni Afganisztánba vagy egy éppen problémás országba! A Konzuli Szolgálat naprakészen jelzi, hogy ahová utazunk, éppen milyen a biztonsági helyzet, illetve van-e valamilyen figyelmeztetés érvényben. Ezen a honlapon nézhettek utána ennek!

Ugyanígy figyeljünk oda az értékeinkre is! Nemcsak ott, ahová utazunk, hanem a reptéren is: az értékeinket vigyük fel magunkkal a gépre, a feladott poggyászban ne hagyjunk semmi olyat, ami miatt feltörhetik.

Nem kötünk biztosítást

Sokan úgy akarnak spórolni a költségeken, hogy nem kötnek biztosítást. Holott egy amerikai utat már simán meg lehet úszni 1000 Ft/nap áron. Ez úgy gondolom, nem egy nagy pénz azért a biztonságért, amit kapunk érte. (Egy alap orvosi ellátás is horrorpénzbe kerülhet!)

EU-n belül létezik az Európai Egészségbiztosítási Kártya, amit ingyenesen lehet igényelni a helyi okmányirodákban. Ez 3 évig érvényes, de fontos tudni, hogy csak sürgősségi ellátásra vehető igénybe! Magam részéről az EU-n belül nem szoktam külön biztosítást kötni, de azon kívül mindig.

Ha biztosra akarunk menni (poggyászkár, lopás, stb), akkor mindenképpen érdemes egy alapbiztosítást kötni! Több olyan oldal van az interneten, amelyek összehasonlítják a különböző szolgáltatók árait. A legtöbb már a legolcsóbban is magas összegű biztosításokat kínál.

Rövid átszállási idő

Szerintem sokan nem figyelik ezt átszállásos repülőútnál, pedig akár a csatlakozó járat lekéséséhez is vezethet ez!

Különösen igaz ez, ha például fapados légitársaságokkal utazunk, hiszen itt külön vesszük meg a jegyeket (kivéve a Ryanair néhány átszállásos járatát). Én is utaztam már úgy, hogy az első járat Wizzair, a 2. Vueling volt. 3 óra 5 perces átszállóidővel vettem meg a jegyeket, ez (elvileg) bőven elégnek kell lenni. Elég is volt. 😊 Számolni kell egy esetleges késéssel, fel kell venni a poggyászunkat, a másik járatra be kell csekkolni, újra átmenni a biztonsági ellenőrzésen.

Az USA-ban figyelni kell arra is, hogy nem a célállomáson, hanem az első reptéren történik a beléptetés, ami 1 óránál több időt is igényelhet. Így ott legalább 2 órás átszállással kell számolni.

Repülőjárat érkezési vagy indulási idejéhez közeli program

Bármit lekéshetünk, de a repülőnket ne! Nemcsak borítja a teljes utána levő programot, de súlyos pénzünkbe is kerülhet egy új repjegy vásárlása.

Hagyjunk bőven időt főleg a hazautazás előtti időszakra. Ne úgy tervezzünk programot, hogy az pl. a járatunk indulása előtt pár órával ér véget. Csúszás esetén nézhetjük, hogyan száll fel a repülő nélkülünk.

Legjobb, ha az érkezési és indulási napon nem tervezünk távoli programot. Ezeken a napokon érdemes „nullás” napot tervezni, például strandolás, múzeumlátogatás, ahonnan könnyen megközelíthetjük a repteret.

Egy ismerősömmel történt meg, hogy este indult haza a gép Sydney-ből, ahová délelőtt utazott Golden Coast-ról. A gép azonban nem indult el műszaki hiba miatt, a többi utána levő gép pedig tele volt. A sok ottmaradt utas miatt autót se tudott bérelni, így lekéste a gépet haza. Mondanom se kell, nem kevés pénzbe került másnapra egy repjegy vásárlása (plusz egy szállodai éjszaka). Aznapra, ha lehet, ne tervezzünk programot, ne legyenek ilyen hibák utazás során.

Programok túltervezése

Őszintén szólva, ezt szoktam tenni. 😊 Bár én nem vagyok olyan, aki sokáig időzik egy helyen, de néha én is beleesek ebbe a hibába.

Főleg akkor adódhat probléma ebből, ha olyan személyekkel vagyunk, akik nem akarnak vagy tudnak gyorsan továbbállni. Jobb ilyenkor konzervatívan tervezni, egy nap ne halmozzuk a programokat. Vagy csinálhatjuk azt, hogy fél napot szánunk mászkálósabbra, a maradék fél napot pedig pl. strandolásra vagy más passzívabb dologra.

Főleg akkor kell lazábbra tervezni a napot, ha aznap érkezünk oda, indulunk haza vagy utazunk. Ez elég fárasztó, így nem biztos, hogy nagy lelkesedéssel vetjük bele magunkat egy hosszú városnéző sétába.

Életveszélyes helyzet egy szelfi miatt

A mai világban egy frankó kép az instán majdnem a legfontosabb egy utazás során. Enélkül nem is nyaraltál. 😊 Egy statisztika szerint 2011 októbere és 2017 novembere között 259 ember halt meg szelfikészítés közben.

Ne kockáztassuk életünket egy like-ért! Ne akarjunk egy háborgó tengerben úszni, egy meredek szikla szélén pózolni vagy egy tigrisketrecbe nyúlni! Ezek a hibák utazás során nem is hibák, hanem őrültségek!

Ingyenes programoknak nem nézünk utána

Sok olyan helyszín (múzeum, kilátó, stb.) van, ami ha nem is mindig ingyenes, de vannak belépődíj nélküli időszakok. Nézzük utána a meglátogatandó helyeknek, van-e ilyen periódus. Ha van, akkor próbáljuk meg ezeket a programunkba beleilleszteni.

Saját példaként New Yorkot hozom fel. A Bronxi állatkert szerdánként ingyenes. Én keddtől péntekig voltam a városban, így szerdai nap délelőttre/kora délutánra ezt terveztem be. Minden más nap 29 $ a belépő, így kb. 8.000 Ft-ot spóroltam meg!

Itt van London, aminek ingyenes programjairól mi is írtunk cikket: Ingyenes programok Londonban

Csak készpénz vagy bankkártya van nálunk

Nem árt, ha mindkét „pénzforma” van nálunk és nemcsak az esetleges lopás miatt. Utóbbi miatt javasolt, hogy ne egy helyen tartsuk mindkettőt.

Előfordulhat, hogy a bankunkat értesíteni kell, ha külföldre utazunk, mert egy esetleges fizetésnél letilthatja a kártyánkat. Egy barátommal is megtörtént, hogy elfelejtette jelezni a banknak, hogy Európán kívülre utazik. A bank rendszere letiltotta a bankkártyáját egy fizetésnél, mert azt érzékelte, hogy sok ezer km-rel odébb akarnak fizetni. Kellemetlen dolog, ha a pénzünk nagy része emiatt zárolva van jó ideig.

Hasonló a helyzet, ha egy szállás zárol egy összeget (az esetleges károkra), amit csak pár nap vagy hét után old fel a bankunk. Én Las Vegasban voltam így, ott 150 dollárt csak 2 hétre rá „kaptam vissza”.

Okmányokról nem készítünk másolatot

Mindig legyen az utazáshoz szükséges okmányokról (személyigazolvány, útlevél, vízum, jogosítvány, stb.) egy fénymásolt példány! Így ha neadjisten elveszítjük vagy ellopják, tudjuk azonosítani magunkat és az illetékes hatóságok egyből tudnak intézkedni.

Helyi dolgokról nem tájékozódunk

Minden országra igaz ez, de különösen egy másik kontinensen lévő helyekre. A szokások, a vallások, az ünnepek és még sok minden, a más kultúrából adódó dolgok másfajta hozzáállást, figyelmet kívánhatnak tőlünk.

Jó példa erre a Ramadan. Az iszlám vallású helyeken (pl. Dubaj) az emberek ekkor napfelkeltétől napnyugtáig nem esznek, isznak, hogy megtisztuljanak. Bár a turistáknak nem ennyire szigorú a helyzet, de nem nézik jó szemmel, ha nyilvános helyen eszünk vagy iszunk. Ha nagyon éhesek vagy szomjasak vagyunk, mindenképp valami eldugott helyen tegyük, például a hotelszobánkban.

Az ünnepségek is felboríthatják a menetrendünket. Ha pihenni megyünk és egy nagyobb fesztivál van az adott helyen, máris oda a csendes nyaralásunk. Mindig nézzünk utána, milyen rendezvényeket tartanak a körzetben és mire számíthatunk ebből adódóan.

Értékelések elmulasztása

Én minden egyes szállásnál, programnál, étteremnél, stb. megnézem az értékeléseket. Nemcsak a pontszámot, hanem beleolvasok a legfrissebb beszámolókba is (ne pár évvel ezelőtti véleményeket olvassunk).

Sokszor olyan hasznos információt is megtudhatunk az értékelésekből, amit esetleg nem tudtunk vagy nem is gondoltunk volna.

Nézzünk utána az értékeléseknek

Mobilhálózatunk működik-e és mennyibe kerül

Bár a világ nagy részén térerőt és a hálózati csatlakozást már találunk, de azért még mindig vannak „sötét foltok” a térképen. Nézzünk utána, a célállomásunkon mi a helyzet e tekintetben.

Ugyanígy ellenőrizzük a tarifákat is. Az EU-n belül már rengeteg helyen a roamingnak köszönhetően hazai árakon telefonálhatunk, de például Amerikából vagy Ázsiából elég költséges lehet a mobilozás vagy a mobilnet.

EU-n kívül mindenképp javasolt a net alapú alkalmazások használata, amivel wifi segítségével ingyenesen tudunk telefonálni, chatelni.

Hibák utazás során - röviden

Természetesen van még sok bosszantó hiba, amit elkövethetünk (pl. ruhanemű otthonhagyása), de elsődleges, hogy az utazáshoz nélkülözhetetlen dokumentumok meglegyenek, a költséges dolgokat kerüljük el. De mindennél fontosabb, hogy a biztonságunkat tartsuk szem előtt minden esetben! Ha ezek a hibák utazás alatt nem jönnek elő, már nyert ügyünk lesz!

Csatlakozz a csoportunkhoz

Facebook csoportunk, ahol sok remek ajánlat vár!

Szeretnél több cikket olvasni? Nézz körül a blog oldalunkon: https://bit.ly/2Ttqdaw